Instagram

Här har det varit lugnt. Det beror inte på att det inte funnits något att lägga upp, men det är helt enkelt tidskrävande i jämförelse med hur enkelt det är att slänga upp en och annan bild på Instagram. WordPress är inte längre anslutet till Facebook och därför känns det rätt meningslöst att lägga upp material här, när det kan läggas upp på Instagram och publiceras på Facebook samtidigt.
En annan anledning är att jag inte riktigt känner mig bekväm med att lägga upp bilder på personer i min närhet.
Du kan gärna följa mig här för fler uppdateringar, på en och annan naturbild och fikande :):

Juldagarna

Frukosten bestod givetvis av vörtbröd med skinka och rödbetssallad tillsammans med en enormt god risgröt. En promenad och sedan fortsatte vi med att förbereda julmaten. Det blev en lugn dag och kväll. På juldagen åkte vi ut till landet och det var fantastiskt väder och väldigt mysigt att fira jul en andra gång där.

Lokala julmarknaden och Kronhusen

Det hann bli ett par julmarknader i år. Eldshowen är det som lockades mest, för övrigt blev inte den lokala julmarknaden så lyckad på grund av det enormt trista vädret. Det var väldigt synd då det skett så mycket ansträngningar för att göra marknaden bra.
Tanken var även att besöka Tjolöholms Julmarknad, men inträdet var så pass dyrt att det inte kändes värt det. Jag har inget behov av att köpa inredningsprylar eller matvaror så därav blev det inget besök där.
Vi åkte istället in till Kronhusen i Göteborg för att gå på marknaden där. Det var väldigt fint och mysigt. Inte heller där var det särskilt mycket folk.

Jul på Liseberg

Vi hade en riktigt trevlig dag och kväll på Jul på Liseberg. Jon med sin dotter och David med sällskap samt lite senare anslut sig fler personer. Det roligaste är Spelhuset. Jon slog dock mitt rekord på Sonic Basket. I och med att det var sista helgen Liseberg hade öppet, var det också en del utförsäljning av godis. Jag ångrar i efterhand att inte jag passade på att köpa nougat. Istället sprang jag till isshowen för att få bra plats där. Showen var bäst hittills och det märktes att mycket energi hade lagts ned för att få det bli bra.

Nyår 2018/2019

Nyår firades uppe hos en av mina bröder och det blev en riktigt lyckad tillställning med läcker mat och nya smakupplevelser. Det kommer i vanlig ordning bli ett spännande år. Både förra och förrförra året blev milstolpar passerade (surdegar som äntligen försvann!), så det är skönt. Även 2019 kommer innehålla efterlängtade avklarade mål privat och på jobbet. Några mindre mål är att fortsätta med spanskan (jag går distanskurs) och fortsätta lära mig spela piano (riktigt bra app SimplyPiano).

MyDog 2019

Jon och jag tog en snabb sväng in till MyDog i Göteborg. Det var varmt, risk för att trampa i urin, stark hundlukt (och vem vet vad mer?), högljutt och fullt av både folk och hundar. Överallt flög hårtussar från pågående pälsvård. Ett perfekt ställe att besöka för att undersöka om man har hundallergi 😉
MyDog blir större och populärare år för år. Det som lockade mest var rastorget. Jag är inte så mycket för att klappa på hundar (av respekt för hunden) utan jag håller mig mest till att ta bilder.

eCar Expo i Göteborg

Förra året var mässan i Eriksberg och i år gjorde den premiär på Svenska Mässan. Det har gott om utrymme och lagom med besökare. Jag hade förväntat mig fler besökare men kanske det saftiga inträdespriset på 170 kr fick spontanaren att hålla sig borta. Det är ju kostnadsfritt att besöka en bilhall och all information finns på nätet så då gäller det att kunna bjuda på det lilla extra. Provkörningar av både personbilar, motorcyklar, mopeder, skateboards, trehjulingar fanns lättillgängligt. Även barn fick chansen att provköra elbilar. Brorsdottern tog en sväng och lade gasen i botten och var inte särskilt brydd om att det lite undan.

Bilarna som föll mig i smaken var BMW i3, Nissan Leaf och givetvis är Tesla 3 trevlig dock lite tråkig i lacken. Prismässigt kan en Renault Zoe locka. Men några allvarliga funderingar har jag inte alls. Ett transportfordon är inte något som är värt att äga då framtiden börjar knacka på dörren. Kommer elbilarna falla i pris rejält nu när de snart kommer massproduceras? Med färre komponenter bör de bli billigare än dagens bilar som säljs. Konkurrensen kommer hårdna då folk väntar på alternativa lösningar för att få tillgång till ett fordon. Vem vill lägga i snitt 4 000 kr (med värdeminskning inräknat) per månad såvida man inte måste. Det motsvarar lite mer än 4 arbetsdagar bara för att ha ett transportmedel. Kanske tåg och spårvagnar kommer få ge vika för autonoma bilar. Varför underhålla spårvägar? Det lyckas man inte ens idag med. Autonoma bilar kommer alla ha tillgång till Big Data och AI. Om en olycka inträffar med ett fordon i världen kommer det att analyseras och förmodligen inte kunna hända igen. Volvo 360c (konceptbil) presenterades också på mässan och där fokuserade de mycket på vad man kan göra i bilen istället för att bara köra den. Men tanken som dök upp är – tänk om vi faktiskt kommer få ett minskat behov av att transportera oss tack vare all teknik som finns nu och kommer i framtiden?

Jordens mat hos Gunnebo Slott

Igår trotsade vi vädret och begav oss till Gunnebo Slott för att besöka eventet Jordens mat. Väl framme var jag inte helt övertygad om det skulle bli särskilt mysigt. Tanken blev därför att sambon skulle köra upp mig hela vägen och sedan vänta kvar i bilen medan jag sprang igenom och tittade. Lyckligtvis blev en parkeringsplats ledig och vi kunde ställa oss där och därpå minskade regnet drastiskt. Vi kunde därför gå i lugn och ro och titta. Vid vissa tillfällen fick vi däremot skydda oss från regnet.
Gunnebo ger mig ett varmt välbehag, på grund av dess vackra miljö och natur. Den perfekta platsen att koppla av på.

JORDENS MAT 8-9 SEPTEMBER

09 SEPTEMBER 2018 | 11:00 – 16:00

Välkommen till Jordens mat – Gunnebos ekologiska marknad i skördetid! I år storsatsar vi och bjuder in Sara Bäckmo, har ölprovning med Poppels bryggeri, vinprovning med Wine trade samt erbjuder ännu fler utställare.

Nyhet är också vår food court där du som besökare kan köpa mat och dryck från flera olika utställare samt Lilla Jordens mat – aktiviteter för hela familjen vid Solbacken mitt emot lantgården. Pyssla, klura och lär dig mer om vad trädgården har att erbjuda. Testa vårt Grönsaksmemory, provsmaka vår bronsfänkålspesto och få tips på hur man kan återanvända engångsmuggar och bestick på nytänkande sätt!

Träffa  Sara Bäckmo från Skillnadens trädgård – Sveriges största trädgårdsblogg om hur en vanlig trädgård förvandlas till ett trädgårdsskafferi. Även aktuell med ny bok ”Vinterodling” vars releasefest hålls under lördagen på Jordens mat.

Akvarellportätt

Nu är målerisäsongen igång i samband med lyssnande på sommarvärdarna på SR. Först ut är en karikatyr av sambon.

Mallorca i april månad

Äntligen var det dags för vårens resa som inte kunde ha kommit mer lägligt. Jag längtade efter att få chansen att koppla av, läsa, utöva mindfulness, kravlös tillvaro i kombination med promenader i värmen. Detta lyckades jag också uppnå!

Resan bokades via ving.se och destinationen var Ponent Mar Apartment hotel i Palma Nova. Resesällskapet var mamma enligt tradition. För enkelhetens skull beställde vi transfer från och till flygplatsen. Det kanske inte var det bästa beslutet och i stort sett det enda som kan anses som mindre bra på hela resan då det var en helt fantastisk resa som gav mig precis det jag önskade och lite till.
På planet till Mallorca somnade jag till och fick en fin inbuktning i pannan efter att ha stöttat pannan med handen. Det såg tydligen kul ut. När vi steg av planet fick vi snabbt resväskorna och begav oss ut. Där stod Thomas Cooks personal och lämnade ut information om transferbussarna. Den kön vi ställde oss i ledde dock till Thomas Cook för engelsmän. Vi blev hänvisade rätt och där fick vi ett bussnummer som tydligen inte stämde. Vi letade vidare och frågade personal på plats. Lyckan var stor när vi upptäckte en ganska liten buss och räknade med att den snabbt skulle bli fylld och redo för avresa. Tyvärr visade det sig att väskorna blev försenade (fick vi reda på i efterhand) och avresa mot hotellet drog ut på tiden. Från att ha landat till att ha anlänt på hotellet hann 3 timmar passera. Med bil skulle resan ha tagit 23 minuter och med buss runt 1 timme och 11 minuter. Ving hade även ändrat sina rutiner så nu fanns inte heller några pärmar kvar på hotellen för information utan information skickades ut via sms och kunde inhämtas på deras webbsida. Vi var inte i något behov utav kontakt, så för vår del hade det en mindre betydelse.

Hotellet Ponent Mar motsvarade mer än väl våra förväntningar och önskemål. Ganska snart gav vi oss ut för att handla matvaror inför veckans frukostar, luncher och mellanmål. På ganska kort gångavstånd fanns den stora matvarubutiken Mercadona.

I huvudsak spenderades dagarna i Palmanova och en dag tog vi en sväng in till Palma. Det regnade kraftigt i Palma vid några tillfällen och var något kallt. En annan dag hoppade vi på en buss till Sol de Mallorca för att besöka Playa El Mago. Vi var där 2011 och ville därför uppleva det igen. Det var ganska spontant påkommet så vi fick springa till bussen. Det gick bara en buss kl 10:06 och sedan gick nästa buss runt kl. 14. Lika lite bussar gick sedan tillbaka men i och med att promenaden var på cirka 1 timme och 40 minuter så tänkte vi att det gick lika bra att gå tillbaka och kanske ta en buss från Magaluf till Palmanova när vi väl kommit dit.
Vi besökte också äventyrsparken House of Katmandu i Magaluf som bland annat hade en mycket fin minigolfbana.

Jag hann läsa ut tre böcker, Flickan med sju namn, Lev lyckligare och Kasta problemglasögonen. Alla tre böckerna var givande och de två sistnämnda kan jag gärna tänka mig skumma igenom igen vid något tillfälle. Samtliga är lånade från det lokala biblioteket.