Solresor hade en tillfällig kampanj som ledde till att jag fick tag på en resa för två personer för 8 500 SEK när ordinarie pris låg på cirka 18 000 SEK och uppåt.

På dagen för avfärd, kl. 4 på morgonen lämnade vi hemmet och begav oss till flygplatsen. Incheckning skedde med hjälp av automater och väskinlämning vid disk genomfördes i ett nafs. Väl på planet blev det dock en försening på ca 30 minuter. Det var tydligen ett elfel som pågick. Vi tog dock igen en del av tiden med hela 5 minuter. Vi åkte transferbuss genom Chania till hotellet. När vi var framme vid hotellet Galini Sea View såg jag till att lämna ansvaret av bagaget till min medresenär (mamma) och gå upp för backen till hotellet för att checka in.

Vårt rum ligger enbart 25 meter från stranden och havet. Rummet har en fantastisk utsikt över poolen barområde strand och hav. Om man bortser ifrån kalldusch i kombination med mögelskador i badrum och kyligt om natten så är allt toppen! Vi började med att gå upp till hotellet för lunch där det fanns ett stort urval av alla dess maträtter och kombinationer. Första dagen gick därför ut på att smaka på så mycket som möjligt i små portioner för att sedan kunna prioritera vad som är oemotståndligt och värt att gå upp i vikt för. Till min glädje visar det sig att det finns ett stort urval av frukter och grönsaker och andra vegetariska alternativ. Det fanns också specialkost för de som vill hålla sig smala och har andra problem som glutenallergi. Varken frukosten, lunchen och middagen lämnar några som helst avsaknad, förutom just melon. Varje mattillfälle erbjuder givetvis efterrätter i alla dess former. Mestadels fromageliknande bakelser och geléefterrätter.

När det kommer till flytande förtäring finns det tillgängligt under hela dagen. Det finns läsk, juice, iste, varm och kall chokladmjölk, kaffe, kaffe med glass, öl, drinkar och likörer. Givetvis finns Kretas egna viner i vitt, rött och rose. Dessa väcker ingen mersmak för vår del. Ett tips är dock att undvika det filtrerade bordsvattnet vars karaff fylldes på om och om igen utan att någonsin diskas.

Efter lunchen tog vi en strandpromenad åt väster i cirka 1 timme för att sedan gå tillbaka längs vägen vilket förvånande nog även det tog 1 timme.

De boende på hotellet var i snitt över 50 år med olika nordeuropeiska nationaliteter och fullt redo att njuta av sin semester.