Dumpa bagaget


sorgbokenSeminariet Skapa det liv du vill – dumpa bagaget deltog jag i förra veckan. Föreläsaren Anders Magnusson är personen som har tagit boken Sorgbearbetning – Ett handlingsprogram för känslomässig läkning vid dödsfall, separationer och andra förluster.

Ibland krävs det att man når botten, innan man inser att det är dags för förändring. Anders berättar om hur han nådde vändpunkten på psykakuten där han var tvungen att förändras, ge upp för att få energi till handling, fokusskifte från yttre till inre hinder och be om hjälp och bli ärlig.
Den viktigaste insikten enligt mitt tycke är fokusskiftet. Om du ständigt skyller på din omgivning för allt ont som händer dig – då har du lagt makten till ditt liv i någon annans händer. Om du istället fokuserar på vad du kan förändra för att få ett annat resultat så har du tagit tillbaka kontrollen på ditt liv.

Boken handlar bland annat om att sorgen är en försummad och missförstådd process. Vi är dåligt förberedda att hantera våra förluster. Vi lär oss skaffa saker, men inte att förlora dem. Andra är också dåligt förberedda på att hjälpa oss hantera våra förluster. De vet inte vad de ska säga, de är rädda för våra känslor och undviker att prata om döden.
De vanligaste felaktiga tipsen är:

  • Var inte ledsen och ersätt förlusten (ny partner, nytt husdjur..).
    Vi lär oss då att dölja våra känslor, för omgivningen kan inte hantera dem och att allt ska bli bra så fort du har en ersättare.
  • Sörj i ensamhet
    ”Skratta och hela världen skrattar med dig, gråt och du gråter ensam”. Vi uppmuntrar varandra att låta dem vara ifred, för att inte störa, inte se deras ”svaga” sida.
  • Tiden läker alla sår
    Tänk dig att bara vänta på att något ska plötsligt bli bra – utan att du på något vis gör en aktiv handling. Det fanns människor i publiken som räckte upp handen på att de sörjde fortfarande efter 5, 10, 15 upp till 50 år. Varför har inte de blivit läkta – då de väntat så uthålligt?
  • Var stark
    Vad innebär det? Visa inte att du har känslor? Vad hjälper det? Din omgivning ska uppfatta dig som känslokall?
  • Håll dig sysselsatt
    Aktiviteten är bara tillfälligt distraherande. Det gör inte att din sorg försvinner, utan snarare bara din energi då du håller dig sysselsatt av fel anledning.

Jag rekommenderar varmt alla att läsa och arbeta sig igenom boken Sorgbearbetning. Jag skaffade mig boken på grund av att en vän berättade för mig om hur missförstådd han var i sin sorg då bland annat människor i omgivningen inte visade minsta bekräftande eller beklagande gällande hans sambos bortgång. Jag förstod då hur många människor som bär sorgen med sig dagligen och därmed även tappar en stor del av sig själv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s