Hudutredning med resultat och åtgärd


Apoteket babyolja svanenmärktFör ett par månader sedan så besökte jag sjukhuset för att gå till botten med min hud. Läkaren bedömde att min hudtyp kallas atopisk.

Atopiska utslag som enligt senaste diagnosklassificering åter ska kallas atopiska eksem, hör till de vanligaste hudsjukdomarna. Hela 15-20 procent av finländarna (säkert samma motsvarighet för svenskarna, egen anm.) drabbas i något skede av livet, vissa har problem från spädbarnsålder och ända in i ålderdomen. Atopisk hy kännetecknas av klåda och torr hud. Att hyn blir torr beror på störningar i keratinets, dvs. hornhudens barriärfunktion. Huden saknar alltså långa fettsyror, som på fackspråk kallas keramider. Dessutom har hornhudens proteinstruktur ofta också förändrats på grund av en s k filaggringenmutation.

Klådan är det första tecknet på en hudinflammation. Först då utslaget är klart synligt för ögat talar man om eksem. Hudatopiker har ofta också allergisk snuva eller astma. Filaggringenen påverkar också utvecklingen av astman.

Jag har för närvarande inga eksem, men som baby hade jag eksem och de har sedan följt med upp i åldern. De senaste åren har jag lyckligtvis varit eksemfri, men huden är torr och kliar samt ben och armar har röda/vita knottror (Keratosis pilaris) tidvis.

Ansiktet har också varit torrt och fått vita prickar sedan 7 år tillbaka.

Hur som helst kan atopisk hud förvärras i samband med matallergi. Jag sattes därför på ett eget program för att söka rätt på de livsmedel som är vanligast att ha överkänslighet emot:

  • Fiskprotein
  • Ägg
  • Soja
  • Citrus

locobase repairAlla dessa livsmedel ska uteslutas under 5 veckor. Därefter ska livsmedlen införas en och en per vecka. Samtidigt ska man vara observant på om huden förbättras under de 5 veckor av uteslutning (det tar cirka fem veckor för att ämnena ska ha lämnat kroppen i sin helhet). För mig blev det ingen förbättring, utan mer försämring då vädret påverkar min huds välmående. Jag körde dock bara 4 veckor vilket jag fick lite bannor för i efterhand. Återinförandet gick jag inte heller igenom då det kändes meningslöst med tanke på att ingen förbättring ändå hade skett.
Däremot äter jag inte citrusfrukter längre.

Väl tillbaka på sjukhuset igen fick jag göra två allergiprov. Ett blodprov och ett stickprov. Läkaren var vänlig och ringde upp mig några dagar senare med följande allergiförteckning:

Jag fick inget utslag på allergi för ägg, mjölk, torsk, vete, jordnötter, soja. Citrus fanns tyvärr inte att allergitesta på. Det innebär i alla fall att fisk, ägg, soja ska gå att äta utan större problem. Men jag kommer nog att äta med tanke.

Det finns också en överkänslighet mot kemikalier och lukter som ger mig huvudvärk och får mig att flamma upp i huden, vilket också kan höra ihop med atopisk hud. Även nickel och andra metaller ger huvudvärk och irritation.

Konkreta tips på förminskning av hudbesvär

  • Duschande torkar ut huden då det får porerna att öppna sig och släppa ut sin fukt. Istället kommer bakterier in och riskerar infektioner i huden. Minska duschandet, duscha svalare och under kortare tid.
  • Svettning kan förvärra eksemen, men jag vill däremot inte avråda från att träna..
  • Smörja in huden så fort den varit i kontakt med vatten, eller känns torr. Smörja in hela kroppen 2 gånger om dagen (morgon och kväll). Vid eksem använd hydrokortison
  • Använd babyolja
  • Använd bomullsplagg (gärna ekologisk). Tvätta alltid nya kläder innan användning.
  • Undvik ylle och syntet som lätt förvärrar irritationen.
  • Undvik saker som kan skapa irritation. Parfymfri rengöring och tvättmedel, undvik parfymer i form av hudkrämer.
  • Skydda dig noga i samband med rengöring och städning med handskar. Välj Svanen/miljömärkt rengöring.
  • Var försiktig med smink.
  • Ät ren/äkta kost, gärna ekologisk, undvik halv- och helfabrikat samt konserveringsmedel
  • Undvik röda/gula frukter och bär samt choklad.
  • Använd skonsam peeling
  • Använd inte vanlig tvål som torkar ut huden. Använd istället tvättkräm.
  • Klia inte, för det utvecklar bara eksem.
  • Ljusbehandling om inte kortison hjälper, remiss till hudläkare först.
  • Gör en kvalsterallergiutredning
  • Minska stressen – ju mer stress, desto sämre mår huden.
  • Drick mycket vatten
  • Undvik klorbad – glöm simhallar och spa!
  • I vanliga fall är vinterhalvåret den sämsta perioden, då gäller det att vara extra noga med ovanstående punkter. Passa på att njuta av solsemester (använd solskydd)! 😉
  • För dagbok över vilka tillfällen huden blir sämre och bättre. Anteckna stress, kost, i vilken fas i månaden (kvinnor) som du infinner dig i.
  • Se över möjligheten att komplettera med vitaminer, mineraler och antioxidanter för att förbättra huden. Exempelvis D-vitamin, E-vitamin, K-vitamin samt Omega-3, zink och B-vitamin vid hudbesvär. Läs vidare här på DinaVitaminer.se.

Nuvarande status
Min hud i ansiktet är bättre än vad den varit på länge. Kanske det beror på att jag är mindre stressad nu och även att jag börjat använda babyolja och Kiehls Recovery Concentrate. Jag har även ökat på med insmörjningen av resten av kroppen och därpå försöker jag ta hänsyn till ovanstående punkter.

Fortsättningen.. 
Jag ska försöka få en kvalsterallergiutredning härnäst och öka på med ett par vitaminer som det verkar som om jag missat i mitt redan gedigna tillskottsförråd.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s