Min 30-åriga födelsedag

Att fylla 30 år ska vara roligt. Så dagen började med att vi samlades och åt tårta på kontoret. Därefter bar det av in till Botaniska trädgården i Göteborg där Oscar och jag lugnt promenerade runt och åt sedan lunch. Sedan begav vi oss till  Slottsskogen för att spela äventyrsgolf. Oscar vann givetvis, men han var ovanligt snäll mot mig under spelets gång 😉
Vi spanade runt i butiker och tiden närmade sig till middagen på Riverton View.  Här intogs trerätters med familjen. Maten var god och priserna var överkomliga. Något kallt var det dock i restaurangen, vilket medförde att de följande dagarna blev min pappa förkyld. Sedan blev min mamma förkyld och förkylningen fortsatte vidare till brorsorna och till ena brorsans fru. Förra helgen var det nära att jag drog på mig den, men jag klarade mig! Under 4 veckor hemsökte förkylningarna oss 🙂

Hur som helst.. tillbaka till resan som följde. Jag och Oscar satte oss i hans bil och styrde mot Karlskrona. En viss oro fanns gällande bilen. Den lät ytterst konstigt. När vi kom fram till Karlskrona hade Oscar en klar bild av vad som felade (hjullager, höger fram). Han köpte en bildel hos Mekonomen (som dock inte hade tid att sätta in den) och en Volvo-verkstad tog hand om det hela. På morgonen dagen efter hade vi en bil igen – Superbra verkstad – Ahlbergs Bil! Under tiden som vi väntade på bilen hyrde vi en annan på Statoil. Rekommenderas, smidigt och lågt pris!

Vi tog oss in till Karlskrona med hyrbilen och åt sen lunch. Det blev sushi på Sumo Sushi, mycket gott! Vi vandrade runt i Karlskrona och spanade in vad vi kunde hitta på. När tiden närmade sig tog vi bilen på färjan mot Aspö till vårt skärgårdshotell Aspö Lotstorn. Vi blev genast förtjusta i ön och tog en sväng runt den. Kvällen tillbringades med promenerande och björnbärsätande. Vi gick även till Kastellet som tyvärr hade stängt. Vi inhandlade därför något litet att äta på öns matbutik.

Dagen därefter hade vi glädjen att tillbringa tiden på ryggarna av islandshästar. Det här var verkligen resans höjdpunkt. Äventyrsridning på ön, genom skogar, på stigar och vägar. Det var både skritt, trav, tölt och galopp som gällde. Jag och Oscar fick rida själva med en ledare. Hon tyckte vi var duktiga.. det gladde mig (och hoppas hon menade det! 😉 för jag hade inte ridit på 17 år. Men det handlar bara om ”sitta rätt” och man kan säga att det känns tydligt om man sitter fel 😛 De som höll i turridningen var Aspö Islandshästar & Golf (Tel 0455-33 93 69) och både jag och Oscar rekommenderar varmt dem!
I övrigt gick vi på museum och åt massor av glass i Karlskrona. Efter två nätter i lotstornet tog vi oss ett stopp i Laholm för lunchande. Thaimaten är alltid ett säkert kort.. trodde vi! Nu har vi smakat på Sveriges sämsta thaimat – hos Orkidé. Jag beställde friterad kyckling och apelsinsås och fick en vattnig sås som inte smakade någonting, råa grönsaker (som borde wokats), friterad kyckling innehöll millimetertjocka skivor och frityren var karamelliserad, som stenhård bacon. Ingenting gick att äta. Jag gick tillbaka med maten. Jag hade inte ätit på 7 timmar och ändå gick det inte äta! Pojkvännen var nästintill lika missnöjd, men han åt i alla fall en tredjedel. Jag behövde inte betala för min mat och restaurangen ursäktade sig med att ”Det är så vi lagar vår thaimat”, ”Det föll helt enkelt inte just dig i smaken”.. Katastrofdålig mat.

Vi fortsatte till Mellbystrand och checkade in på vandrarhemmet. Det var ett fint ställe och nära till stranden och havet. Vi fick dock ett litet rum, antagligen för att jag valde att inte städa 😉 Vi åkte snabbt iväg och inhandlade ”mat”. Därefter spenderade vi tid på stranden med discarna.

Det var den resan det! 🙂