Första dagen i Rom

2011-08-25 Jag gick upp kl. 05:15 fixade iordning mig. Väskorna var helt färdigpackade så jag kunde ta en lugn morgon och rabbla igenom checklistan i huvudet en sista gång. Väl på flygplatsen var det ingen kö vid incheckningsdisken och vi hade därpå goda tidsmarginaler. Flygvärdinnan i incheckningen meddelade oss att det finns tårta som väntar på oss vid vår gate. Toppen tyckte mamma som fyller år dagen till ära.
Vi möttes av ett invigningsband, två stora prinsesstårtor i form av Italien med ett flygplan på. Det visade sig att vår resa var en premiärresan hos Norwegians nya direktlinje till Rom, Italien, dessförinnan har resan Landvetter till Rom haft en mellanlandning i Köpenhamn. Underbart! Då jag lider av åksjuka väljer jag endast flygresor utan mellanlandningar.
Mamma hade medhavd frukost och bjöd mig på hembakat GI-bröd, sallad, paprika och brie – väldigt gott!
Vi steg på Norwegians plan och kunde direkt konstaterade att i detta lågprisflyg fick man god plats för benen och inredningen var fräsch. Flygresan gick smidigt och vi landade i tid. På flygplatsen i Rom tog det dock 40 minuter innan våra väskor rullade ut på bandet. Men jag tror att vi var bland de första som fick våra väskor från just vårat flyg.
Flygplatsen i Rom var enkel och tydllig. Vi fixade biljett till Leonardo Express som går till Termini. Det kostade 14 euro/st. Dessa biljetter skulle stämplas i en maskin som mamma bara sprang förbi i rädsla av att missa tåget. Jag fick däremot tågvärden att signera resan och vi slapp då straffbot på 100 euro var 😉

Från Termini-stationen hittade vi snabbt till vårt hotell Napoleon. Det tog cirka 10 minuter i en hetta på säkert 40 grader i skuggan. Lägg då på jeans och kofta, en stor resväska, sopstank, avgaser, rök.. kvarteret närmast stationen som vi var tvungna att passera var inte så roligt.

Vi var framme på hotellet vid 13:00. Först kl. 14:00 var incheckningstiden, men vi fick tidigare tillträde. En hotellanställd bar upp båda våra väskor till andra våningen. Fantastiskt fint hotell med gratis WI-FI (vilket var extremt viktigt så att jag inte förlorade alla mina pågående spel i Wordfeud).
Vi fräschade till oss och bytte till passande kläder. Nu var det dags att utforska närområdet. Det blev att leta efter en lämpligt restaurang för mammas födelsedagsmiddag. Det enda vi kunde se var pizzerior. Kanske inte det bästa valet dagen till ära. Vi hittade in till en italiensk restaurang som verkade servera annat än pizza. Vi mottog istället en röra med ris respektive pasta. Några klor och några små bitar av kräfta? Inte en höjdare. En brödkorg med torra förpackade kex erbjöds i väntan på mat. Vi rörde den inte. Den skulle självklart betalas för i vilket fall som helst.
Vi gick missnöjda därifrån. Därefter köpte vi varsin glass i bägare för 10 euro tillsammans. Glassen var snålt tilltaget och inte heller den där äkta lyxiga smaken vi haft förhoppningar på.
Vi promenerade till Tibern och såg de vackra omgivningarna. På hemvägen gick vi självklart vilse såsom vi alltid gör på våra resor. Vi kom innanför hotellets dörrar strax efter kl. 22.